De Great Ocean Road - Reisverslag uit Launceston, Australië van Nienke Andriessen - WaarBenJij.nu De Great Ocean Road - Reisverslag uit Launceston, Australië van Nienke Andriessen - WaarBenJij.nu

De Great Ocean Road

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

13 December 2011 | Australië, Launceston

Studeren en reizen is heel anders dan als je doel alleen reizen is. Met alleen reizen lijkt de tijd endless. Je kan altijd nog wel een dagje langer blijven ergens als het leuk is, en er hoeft minder gepland te worden. De opluchting van het klaar zijn met de examens geeft deze reis net even wat extra glory. Helaas is tijd nu de bepalende factor. 2 maanden is eigenlijk gewoon te kort om in dit land alles te zien. Dus keuzes moeten voortdurend gemaakt worden als ik langer de tijd in plekken wil besteden. Zoals ik al eerder zei, ik ben liever langer op een plek, zodat ik de feel van een plaats echt meekrijg. Dat plus weinig tijd equals minder plekken om te bezoeken.

Eerst nog even de laatste weken in the 'Berra. Ik moet zeggen dat het vooral studeren was. Ik was een van de ongelukkigen die op de aller laatste dag van de examen periode nog een examen had, terwijl iedereen al een week klaar was. En damn, dat kost veel discipline.. Probeer je maar eens te concentreren terwijl al je vrienden uit gaan en vakantie vieren. De enige oplossing daarvoor is all the way: studeren, mee uitgaan, en de volgende ochtend een knallen op het examen. Het is uiteindelijk prioma gegaan, heb al mijn vakken gehaald, zelfs scheikunde! Semester abroad is geslaagd dus, nu de vakantie nog :) Mijn final goodbye-Canberra party was een heel goed festival. Op zn Ozzies: waar je in NL op elke hoek regenlaarzen kunt kopen, delen ze hier zonnebrand creme uit. 2 weken daarvoor ben ik ook nog naar een concert van Jason Mraz in het Sydey Opara House geweest, ook heel fijn :) Ik ben met een goed gevoel weg gegaan. Het was ontzettend lekker weer de laatste dagen, veel vrienden gemaakt, en ik heb me erg thuisgevoeld in mijn hall op campus.

Na het afscheid kwam vakantie: the Great ocean road (GOR). Volgens velen een van de hoogtepunten van Oz, dus het moest bij mij voldoen aan hoge verwachtingen, maar dit is zeker het mooiste wat ik tot nu toe in Australie heb gezien. Samen met Marloes (vriendin van UCM) heb ik in een hele vette groen met paarse auto de kustweg tussen Melbourne en Warrnambool getourd. Jut en Jul op pad. Het ding had een koelkastje, wasbakje, gaspit, en zelfs... een DVD speler(tje) :D Briljant goed geregeld! De 1e nacht zijn we heel random midden in een weiland wezen kamperen, maar hee, het was gratis. De volgende ochtend zijn we pas langs de echte kust gaan rijden. En wauw, wat is dat mooi. Ruige kust, hele blauwe zee, en cliffen die recht de zee in gaan. Goed voor wat mooie fotos! Dorpjes langs de route zijn miniscuul. Ik had een enorme touristen industrie verwacht, maar die is er eigenlijk maar op een paar plaatsen. Verder zijn het vooral gehuchten met gewoon een heel mooi uitzicht. Het links rijden gaat heel goed, ben al helemaal gewend. De volgende nacht op Cape Otway gestaan: a.k.a. koalaville. In the middle of nowhere, op een dirt road waar we eigenlijk, met de auto niet op mochten, kwamen we in een bos vol koalas. Waar ik in de vorige maanden welgeteld 1 koala had gezien, zaten er nu 5 in een blik! Ook toen we al op de kampeerplek stonden hangt er ineens een koala aan een twijgje voor de deur! Brilliant, zo'n goed Australie gevoel :) Daarna loop even een hoekje om en hee, sta ik in een keer op een strand aan de ruige kust! Dit was zeker een goed gevalletje bushcamping. De Australisch wildernis heeft veel eucalyptus bomen, die geweldig ruiken. Dat was ook al wat Canberra zijn distinctive geur gaf, doet me denken aan Italie of zuid-Frankrijk, zo goed! We hebben lekker op het strand sterren gekeken en op onze mini breedbeeld DVD speler een heule slechte film gekeken.. De volgende dag was het goed weer en dus tijd voor de eerste surf sessie! Yeah, daarvoor was ik dus naar Australie gekomen! Altijd al een keer willen doen. Tegen de middag hadden we, zoals twee leuke blonde Hollandse meiden dat even doen, een gratis surfles en twee goedkope surfboards en wetsuits gescoord, en dus klaar voor de waves! En het was hilarisch! Ik heb echt als een klein kind in het water liggen lachen. Dat gevoel van op de golven rijden is echt verslavend, ik snap nu waarom al die Ozzies het tot hun lifestyle maken. Je op het board opdrukken is toch nog wel een kunst, toch. Zeker als je die spieren nooit gebruikt (te denken aan het feit dat ik voetbal ;)). Ook staan is echt niet makkelijk. Ik ben er uiteindelijk in geslaagd om 1 keer 1 sec op het board te blijven staan. Victory. Maar, dit is zeker voor herhaling vatbaar! Ik ben vastbesloten om toch wel te kunnen surfen voordat ik naar huis kom. Gelukkig heb ik nog tijd in Sydney, waar ik Bondi en Manly beaches onveilig kan maken met kerst.
We hebben uiteindelijk 5 dagen over de GOR gedaan, en zelfs dat was nog niet helemaal genoeg. Dit is echt een prachtig stukje Australie. Ook onze goeie groene auto gedag zeggen was nog even moeiiljk. Hij had zelfs een open dak :o De moraal van dit verhaal die ik jullie vanuit hier toch nog even mee wil geven is: groene autos zijn tof.

Toedeloe

Ik ben het kabeltje van mijn camera vergeten, dus foto's komen pas later.. Morgen komt er nog een verhaaltje met deel 2 van mijn reis tot nu toe, over Melbourne en Tasmania. Ik ben nog niet klaar ;)

  • 13 December 2011 - 06:12

    Hilly:

    Lieve Nien,

    Om deel 1 van je verhaal heb ik al veel plezier gehad. Vooral de moraal van het verhaal getuigt van diep inzicht.
    Kom maar op met deel 2. Dikke kus!

  • 13 December 2011 - 06:52

    Meike:

    Yess, leuk wakker worden met een verhaal van jou!! Klinkt geweldig Nienk! Ben benieuwd naar het 2e deel :) Geniet ervan lekkere surfchick!

  • 13 December 2011 - 07:21

    Jan Willem:

    Heerlijk om je verhaal weer te lezen! Nu op zoek naar de Tasmaanse buidelwolf En hou ons op de hoogte van het aantal seconden dat je overeind kan blijven op je board

  • 13 December 2011 - 08:26

    Myrthe:

    Jeeeh ik voel een Nederlandse surfdate opkomen! Super vet Nien, jammer dat onze skypedate mislukt was maar er komt snel een nieuwe :) Geniet! xx

  • 13 December 2011 - 08:36

    Jente:

    Is er al een Tasmaanse buidelwolf gespot? Anders zeg ik bij voorbaat: reis gefaalt.

    Supervet verhaal weer zusje, veel leuker dan mijn tentamens leren <3 Enjoy! X

  • 14 December 2011 - 18:26

    Hagar:

    jaaa nu wil ik de foto's ook wel zien hoor! geniet ervan!!!

  • 14 December 2011 - 20:45

    Dirk:

    Leuk om te lezen Nien! Grappig; 2 maanden is voor jou maar kort om te reizen, maar hier voelt het alsof je al heeel lang weg bent! (al ben ik zelf natuurlijk ook weggeweest!). Ik kijk in ieder geval uit naar je terugkomst in Maastricht; geniet er tot dan nog flink van!

    Dirk

  • 16 December 2011 - 13:39

    Opa En Oma.:

    Wat weer een prachtig verhaal Nienke.We kijken met spanning uit naar deel twee.We bedanken je voor dit fijne verslag. We wensen je een prettige tijd in Australie.Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Launceston

Downunder

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2012

Zand.

26 December 2011

Merry Christmas!

20 December 2011

Je leven in een rugzak

13 December 2011

De Great Ocean Road

08 November 2011

Time flies when you're having fun
Nienke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 32257

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 20 December 2014

Stage EAWAG

11 Juli 2011 - 26 Januari 2012

Downunder

03 Januari 2009 - 19 Juni 2009

India & Nepal

Landen bezocht: