Busy week! - Reisverslag uit Jaipur, India van Nienke Andriessen - WaarBenJij.nu Busy week! - Reisverslag uit Jaipur, India van Nienke Andriessen - WaarBenJij.nu

Busy week!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

18 Januari 2009 | India, Jaipur

Afgelopen week weer veel meegemaakt, dus ik zal jullie even op de hoogte stellen :)

Vorige week zondag zijn er 3 meisjes uit Amerika aangekomen, en vandaag nog een meisje uit Korea, dus we hebben nu full house! Slapen met zijn 6en op een kamer, maar dat gaat prima! De bedden hier zijn trouwens net een houten plank, maar ik ben er nu aan gewend.
De kids zijn sommige dagen heel druk, soms onzettend lief. Werken deze week was weer lekker, maar soms is het dus vermoeiend als ze een beetje zeurderig worden of niet willen eten. Zo had ik vrijdag 5 kleintjes om me heen zitten, een op mijn schoot die ik met een arm moest vasthouden en 2 die ondertussen ook nog op me probeerden te klimmen en dan proberen ze allemaal met 1 hand te voeren! Dan heb ik we 20 armen nodig om ze in bedwang te houden! Ik blijf daar in mijn eentje werken komende tijd, maar dat is niet erg. Ik heb mijn draai gevonden en doe gewoon mijn ding. De kinderen (her)kennen me nu en ik ken ook al bijna alle namen :) De rest van de staff is ook heel aardig, ook al kan ik ze dan niet verstaan. Krijg altijd chai (Indiaase thee) in de pause. Mijn Hindi is nog niet echt improved, ken alleen wat woordje die goed bruikbaar zijn in the orphanage, als: acha (= goed) en chamach (= lepel). Ik heb al weer zin om komende week weer lekker aan de slag te gaan daar!

Dinsdag vierde de familie die boven ons woont en Amita’s familie een Punjabi (de staat waar zij vandaan komen) feest. Wij mochten ook meedoen en het kwam erop neer dat we midden op de straat een groot vuur maakten en daar popcorn (?) in gooiden, als een offering. Daarna hebben we met de meisjes van boven (10 en 7 jaar) gedanst op de Vengaboys, dat schijnt hier nog steeds hot te zijn :p
Om woensdag was ik vrij, vanwege het kitefestival. Heel Jaipur is al weken aan het oefenen met vliegeren, echt overal zie je ze. Kinderen en volwassenen. Ook wij hadden zondag al geoefend, maar woensdag hebben we de hele dag op het dak van het huis met de familie van boven gevliegerd. Heel Jaipur was op het dak van zijn huis en de lucht was zwart van de vliegers. Het idee erachter is dat je met je vlieger om die van iemand anders gaat en zo zijn touwtje 'afknipt' :p Het was heel lekker weer, dus de hele dag buiten was helemaal niet erg! (Over het weer hier: het is echt een woestijn klimaat, dat betekent dat het s’nachts en zeker sochtends in de auto riksjaw op weg naar the orphanage erg koud kan zijn, tewijl smiddags de zon gaat schijnen en het dan heel lekker is, ong. 20 graden :)) Donderdag zijn we na werk met alle volunteers naar een nabij liggend dorpje geweest. Daar heben we een Jain-tempel (een geloof) bezocht. Geweldig hoe mooi die temples er uit zien! Alles is helemaal gedecoreerd en er hing een magische sfeer. Veel gebouwen en temples zien er hier Alladin-achtig uit, typisch Indiaas. (De foto’s komen morgen (maandag) op de site, dus check them out!) Het dorpje waar we waren staat bekend om zijn cotton printing, paper factory en pottery, dus we kregen meteen een rondleiding langs alle dingen, we mochten zelfs zelf proberen om akatoen te verven.
S’avonds met zijn allen uit eten geweest in een soort resort/dorpje. Geweldig! Het was net de Efteling! Alles was helemaal uitgedost in Rajasthani style en overall waren lichtjes en activiteiten. Zo heb ik daar mijn eerste kamelenritje al gemaakt! En Indier kwam naar mij toe of ik alsjeblieft even met hem op de kameel wou rijden. Erg hobbelig met op- en afstijgen, maar tof!

Nu ben ik net terug gekomen uit Pushkar, waar we met zijn 5en (de Amerikanen en Canadesen en ik) zijn geweest dit weekend. Zaterdag een stop gemaakt in Ajmer, waar we temples hebben bezocht en ontzettend zijn geconfroteerd met bedelaars. Het hoort erbij. Mensen hier zien je gewoon echt als een wandelende portemonnee en willen allemaal geld van je. Toch zijn er ook veel mensen die gewoon aardig willen zijn en je de weg wijzen.
Pushkar is een klein stadje aan de rand van de Thar-woestijn waar ongeveer de enige Brahma-tempel te wereld is. Brahma is in het Hindu-geloof ‘the creator of the universe’. We zaten in een mooi hotel, allemaal geregeld door Pranay, van Shake Hands. Ik sliep met Zoe en Bryanne, de Canadese meisjes, op een kamer en dat is heel gezellig. Ik kan het goed met ze vinden en af en toe lijkt het net of we elkaar al heel lang kennen. Voel me op mijn gemak. Aan het eind van de middag zijn we een berg op gelommen (Eindelijk wat lichaamsbeweging! Ik heb ontzettend zin om hard te lopen, maar dat gaat hier gewoon echt niet in Jaipur…) naar een tempel op de top. Je had er echt het meest geweldige uitzicht over de woestijnen de stad! De sfeer was ontzettend peaceful en de woestijn is gorgeous en inspirerend. Daarna Pushkar nog ingeweest en natuurlijk de tempel bekeken.
Over het Hindu-geloof: overal in tempels worden dingen geofferd en geld gedoneerd om dingen te aanbidden. Most of the time zijn deze dingen plastic poppen of lelijke, kitcherige schilderijtjes. Ik respecteer het, maar dat past gewoon niet bij mij,. Als ik iets zou aanbidden zou het iets heel bijzonders zijn, dat je niet zomaar kan vervangen. Wonderlijk geloof. De tempels zijn heel mooi gedecoreerd, maar je kan zien dat het goedkoop is en too much. Toch is het geheel een mooi kleurig plaatje.
Pushkar ligt om een holy lake waar 52 ghats (plaatsen om in het meer te badderen) aan liggen. Het is echt een toeristische plaats, waar veel travelers komen, en die zijn allemaal nogal hippie :p Savonds op het dak van het hotel gegeten, waar een restaurant was met super uitzicht op het meer en de stad.

Volgend weekend ga ik met alle volunteers 4 dagen (vrijdag na werk tot maandag, dan zijn we vrij > republic day) naar Jaisalmer een stad helemaal in het Westen van Rajasthan, 10,5 uur rijden. Het is een fort stadje en ligt in de woestijn. Daar gaan we een kamelentoch door de woestijn maken en blijven we een nachtje onder de blote hemel midden in de woestijn slapen! Ik heb er nu al zin in! :D
Rajasthan is een hele vredige en veilige staat. Ik heb nog nergens criminalitei meegemaakt en op straat voel ik me veilig. Dus veiligheid is helemaal geen issue hier gelukkig.

Ik laat volgende week wel weer van me horen, mensen die tentamens en toesweken hebben: heel veel succes, ik duim voor jullie! Foto’s van de week en weekend komen maandag.
Liefs

  • 18 Januari 2009 - 12:53

    Katelijn:

    Nieeen, wat leuk om te lezen ! Lijkt net alsof je er al heel lang zit, je praat zo vakkundig =D
    Klinkt allemala heel betoverend .. :)

    Kijk nu al weer uit naar je nieuwe verhaal!

    KUS!

  • 18 Januari 2009 - 13:04

    Jan Willem:

    Heerlijk Nien, om even in je huidige leventje te duiken!
    Je beschrijft het prachtig, ik zie het allemaal voor me. Ik ben benieuwd wat de foto's daar aan toevoegen!
    Dikke kus xxx.

  • 18 Januari 2009 - 13:13

    Myrthe:

    Heeeerlijk om te lezen, het klinkt alsof je het super naar je zin hebt en al die Indiase woorden zijn ook tof;)
    Ik ga nu weer aan de studie, en hoop weer snel zo'n 'onderbrekertje' te lezen!
    Dikke zoen

  • 18 Januari 2009 - 13:20

    Hanneke Fr.:

    nienke,met heel veel plezier lees ik elke keer je verhalen. wat kun je goed sfeer weergeven. jij geniet,maar ik hier ook. vooral dat werk in t weeshuis spreekt me aan. denk je dat ze ook 'oude'vrijwilligers willen hebben? groet,h

  • 18 Januari 2009 - 13:26

    Hilly:

    Lieve Nien,
    Dat is helemaal jouw wereld daar. Klinkt super!
    Geniet ervan meissie, zoen, Hilly

  • 18 Januari 2009 - 13:28

    Franka:

    Wéér geweldig hoor held :D
    Alsof je nu gewoon fulltime in de efteling zit. Al zal dat natuurlijk een beetje overdreven zijn.

    Veel plezier de komende week en kan niet wachten op je volgende avonturen.

    Lief,
    Franka

  • 18 Januari 2009 - 13:45

    Ria:

    Hoi Nien, wat leuk om te lezen hoe je je vermaakt en mooie dingen beleeft.Met dat vliegeren zag ik de film van de vliegeraar voor me. Geniet lekker verder hoor! gr. Ria

  • 18 Januari 2009 - 16:17

    Anouk:

    Nienke!:D Wat een prachtig verhaal, ik vind dat je heel mooi schrijft. Ken je het boek 'de kiterunner'? Dat is precies dat vliegeren wat jij daar ook meemaakt. Het snoertje van anderen doorsijden enzo.. Super grappig dat jij daar nu echt midden in zit!!! Ik vind het stoer!! Geniet er flink van!!!
    Dikke vette kus Anouk

  • 18 Januari 2009 - 16:47

    Maartje:

    Hee Nien!
    Wat klinkt het allemaal weer tof zeg! Echt bizar.:)
    Ik heb genoten van je verhaal, zo lekker tussen het leren door, en ik zie je daar al helemaal bezig zijn met die kinderen, en op al die bijzondere tripjes.
    Ik kan niet wachten tot je volgende bericht(je) en je foto's hihi.
    Heel veel kusjes van Maartje

  • 18 Januari 2009 - 17:43

    Meik:

    Lieverddd, heeeel leuk om weer wat van je te horen! Ben alweer benieuwd naar de foto's! Ik ga je snel een mail sturen hoe het hier is maar eerst nog even leren voor de tentamens.. Bijna klaar :) Geniet ervan chickie,
    xx

  • 18 Januari 2009 - 21:00

    Frank:

    Hoi Nienke,
    Geweldig die verhalen van jou. Het lijkt net een avonturenroman! Dat nachtje onder de sterren zie ik ook wel zitten! Leuk dat je wat lokale woordjes kent. Leer jij hun ook wat nederlandse woordjes? Hoe spreken ze jouw naam uit?
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen.
    Groetjes en heel veel plezier en wees voorzichtig met die kamelen!
    Frank v G.

  • 18 Januari 2009 - 23:45

    Henk Lette:

    Hoi Nienke, geweldig die indrukken en heerlijk te merken dat je lekker op je plek zit, interessante dingen ziet en doet. Ook die veiligheid vinden we natuurlijk leuk om te lezen. Volgende week dus nog meer avonturen vanuit de woestijn, maar jij eerst nog een weekje tussen de kinderen terwijl hier bij ons thuis - inderdaad - de zweetdruppels rondspatteren boven de leerboeken voor twee gezinsleden.
    Spannende tijden hier, maar natuurlijk zeker voor jou. Geniet er van, hè!

  • 19 Januari 2009 - 15:15

    Floor:

    lieve chlienkiee!
    wat heerlijk om weer een mooi verhaal van je te lezen. Werd even helemaal afgeleid van het verschrikkelijke weer hier;) like always in holland! woensdag gaan we met zijn allen roosje uitzwaaien, lekker met der backpack die bijna groter lijkt dan zichzelf de wereld verkennen. En ik ben echt jaloers op jullie alle 2 grrrr! chick have fun daar en ik volg je!
    xx

  • 20 Januari 2009 - 08:06

    Bb-mattie:

    Whaaahh, klinkt echt te relax nein! Haha, je hebt al meer gedaan dan ik in 3maanden lijkt het;) Goed om zo bezig te zijn, dan 'vergeet' je het thuisfront des te sneller!:P
    Kus uit Oz

  • 20 Januari 2009 - 10:34

    Oma Ank:

    Heerlijk,Nien,dat je het zo goed doet en wat maak je veel mee!
    Wat zullen de kinderen gek op je zijn en wat kan je veel voor hen betekenen!
    Maar je geniet ook in je vrije tijd,goed zo Nien!
    Liefs van oma.

  • 21 Januari 2009 - 10:25

    Lotte:

    Hee nien,
    leuk verhaal! klinkt alsof je het helemaal naar je zin hebt, gelukkig maar :)
    wat je komende weekend gaat doen klinkt ook super! veel plezier daarmee in ieder geval!
    ik hoorde dat je misschien ook nog naar indonesie gaat, klopt dat?
    Liefs je nicht xxx

  • 21 Januari 2009 - 13:31

    Katrina Tulen:

    Hallo Nienke,

    Nina heeft mij jouw link doorgemaild en ik lees ook regelmatig over jouw belevenissen, dus ik dacht, ik schrijf je even. Leuk om te lezen wat je allemaal doet en dat je nu toch snel je draai gevonden hebt. Je gooit al heel wat Engelse woorden door je verhaal, je kunt merken dat je veel Engels spreekt. Je hebt een prima combinatie van werk en vrije tijd gevonden zo zeg! Ik moest ook meteen denken aan De Vliegeraar n.a.v. jouw verhaal over het vliegeren. Grappig dat het kennelijk een veel wijder verbreid gebruik blijkt te zijn in Azië.
    Nina is op dit moment in de Franse Alpen aan het skieën!! De eerste dag vond ze het best eng, maar nu schijnt ze het al een beetje te pakken te hebben. Zondag komt ze weer terug.
    Nou Nienke, veel plezier met je eerstvolgende reis, je zult vast héél veel sterren zien als je in de woestijn slaapt.
    Tot een volgende keer, hartelijke groeten,
    Katrina

  • 23 Januari 2009 - 21:46

    Bregje:

    Klinkt echt heel erg tof! Ik heb bijna een dagtaak aan het lezen van alle blogs van alle reizende mensen, maar die van jou gaat nu toch wel heel erg bij de favorieten horen! Echt heel gaaf wat je allemaal doet.

    Liefs,

  • 25 Januari 2009 - 10:16

    Jente:

    Alweer zo'n superverhaal Nien :)
    Heb je nét even een mail gestuurd met de updates van het thuisfront hier!

    Ben benieuwd hoe je weekend was, daar in het verre westen :)

    Lebber van je zusje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Jaipur

India & Nepal

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2009

Home, Home! Home? Home.

05 Juni 2009

Bali roadtrippin'

20 Mei 2009

Roos en Nien in paradise

04 Mei 2009

De Himalaya getrotseerd > op naar ABC!

20 April 2009

Happy 2066!
Nienke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 32322

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 20 December 2014

Stage EAWAG

11 Juli 2011 - 26 Januari 2012

Downunder

03 Januari 2009 - 19 Juni 2009

India & Nepal

Landen bezocht: