Roos en Nien in paradise - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Nienke Andriessen - WaarBenJij.nu Roos en Nien in paradise - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Nienke Andriessen - WaarBenJij.nu

Roos en Nien in paradise

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

20 Mei 2009 | Indonesië, Batavia

Mijn laatste dagen in Nepal zijn alweer over! Heb me daar nog even prima vermaakt en op mijn laatste avond in Kathmandu had ik zelfs het geluk mijn volunteer vrienden weer tegen te komen voor een goed afscheidsfeestje :) Wat dus als gevolg had dat ik een nacht oversloeg voordat ik vanuit Kathmandu op het vliegtuig naar Bangkok stapte (trouwens wel een vlucht met perfect uitzicht op Mount Everest). Stom stom, want in Bangkok mocht ik eerst nog een nachtje op het vliegveld ‘slapen’ voordat de volgende morgen de vlucht naar Bali ging. Gelukkig is het nieuwe vliegveld van Bangkok net Schiphol en waren de bankjes nog best comfortable. Maar slapen zat er toch niet in…
En zo zat ik dus na 60 uur zonder slaap in Indonesie! Wauw zeg, wat een ongeloofelijk prachtig land is dit. Adembenemend. (Het spijt me, maar er zijn alleen maar cliché’s voor te gebruiken). De regentijd is net over (of een staartje daarvan, het regent hier eigenlijk toch nog wel elke middag even zo hebben we gister jammer genoeg iets te goed gemerkt) dus het land heeft elke kleur groen die je je maar voor kunt stellen. Zo mooi! Alle rijstvelden, regenwoud en palmbomen vormen een soort groene oase; Lombok heeft een vulkaan en is dus ontzettend vruchtbaar. En het is eigenlijk precies wat ik ervan verwacht had. Zo had ik Indonesie altijd voorgesteld; die punthoeden in de rijstvelden, oude tempels met reliefen, palmbossen overal , regenwoud, witte stranden en een zee zoo helder.

En het was zo leuk om na een lange reis aan te komen in Denpasar, Bali, en daar Roos me te zien opwachten! Ik heb dr in de afgelopen maanden wel veel aan de telefoon gehad, maar was eigenlijk weer een beetje vergeten hoe ze eruit zag. (Ja, dat gebeurd altijd als ik iemand lange tijd niet zie: dan kan ik gezichten niet meer zo goed voor me zien, ik weet eigenlijk ook niet meer hoe jullie er allemaal uit zien! ;)) Het is ook tof om te zien hoe iemand veranderd in een backpacker hier. (Even voor het beeld: dat is dus grote backpack op je rug, kleine rugzak aan de voorkant, ziet eruit als een slons met kleren en haar dat net te lang niet gewassen is. En zo loopt iedereen er dus bij.) Maar het is zo lekker om even met zijn 2en te reizen! Ik merk dat het makkelijk is dat je niet over elke beslissing zelf na hoeft te denken en je toch een extra paar ogen bij je hebt om op spullen te letten. En wat ik wel had gemist is dat je op elk moment altijd iemand is om even tegen te kletsen. Ookal gaat het nergens over, als je alleen bent moet je toch eerst iemand vinden om mee op te trekken. We hebben allebei erg dezelfde ideeen over wat we willen en ook ons budget gaat gelijk op. Het geld begint nu toch wel enigszins krap te worden en we zijn dus lekker aan het budgetteren geslagen. Wat wonder boven wonder toch nog best wel aardig gaat! Jullie kunnen trots zijn op ons. :)

Bali is echt belachelijk toeristisch, dus we zijn eigenlijk maar meteen gevlucht richting Lombok, om daar uit te rusten op het strand van de te lange reis. Wat goed is gelukt! We kwamen terecht op Gili Trawangan, een piepklein idyllisch droomeilandje voor de kust van Lombok. Ik had deze reis nog helemaal geen strand gezien, maar dit was dan ook wel meteen het mooiste strand dat je je voor kunt stellen. Daar hebben we dan ook helemaal niks gedaan dus. Zonnen, zwemmen, eten, slapen. Oja, en zelfs nog een dagje actief gedaan en wezen snorkelen waarbij we ‘Finding Nemo’ taferelen en een schildpad tegen kwamen.

Ik had me vantevoren eigenlijk niet bedacht dat ik Nepal zo zou gaan missen, maar ondanks dat ik Indonesie geweldig vind en me er ontzettend thuis voel, had ik de eerste dagen toch wel een gevoel van: “Ik wil weer terug naar Nepal”. Ik mis de Himalaya en de Nepalese mensen en cultuur. Ik ben nu zo gewend aan het Nepali/Hindi (die talen lijken heel veel op elkaar) dat ik even moet omschakelen naar de klanken van Bahasa Indonesia. En dat ik dus de hele tijd ‘Namaste’ blijf zeggen en mijn handen vouw met een buiginkje van respect, iets dat ze hier dus helemaal niet doen :p De Nepalesen zijn ook wel heel anders qua gedrag en hoe ze met elkaar om gaan. Veel afstandelijker heb ik het idee. Ik vond de Nepalesen warmer. Indonesie is ook overwegend Moslim (behalve Bali), dus hier worden we elke ochtend om 5 uur wakker door het gebed van de moskee.
Reizen in Zuid-Oost Azie is toch heel anders dan in India en Nepal. Mensen vertelden mij altijd dat ‘als je in India kunt reizen, kun je het overal’. Ik vond die landen niet moeilijk te bereizen, maar nu ik hier ben kom ik er toch achter dat het hier veel makkelijker is en het dus waar is :p In ZO Azie is alles veel meer gericht op backpackers. Openbaar vervoer, toeristen bureau’s, mensen die Engels spreken. Zo kom ik er bijvoorbeeld ook achter dat ik helemaal geen korte shirtjes/broekjes/rokjes mee heb. Dat kun je hier dus weer aan, nou daar had ik in India en Nepal helemaal niet eens aan moeten denken! En Indonesie is gewoon geen ontwikkelingsland meer, iets dat me de laatste dagen best is opgevallen. Nepal was toch echt nog niet zo ontwikkeld en ontzettend knullig/kneuterig op sommige vlakken (zeker de rural area’s) terwijl hier zelfs op het platteland dingen goed geregeld zijn. Oja en ik mis de koeien op de weg, die zijn eigenlijk heel leuk :) Ik ben echt van Nepal gaan houden merk ik en bedenk me zo vaak hoe blij ik ben dat ik op reis ben!

Na een week lui op het strand gelegen te hebben is het nu weer tijd voor wat cultuur. Deze week hebben we dus een scooter gehuurd en maken we een tour op Lombok. Ik had nog nooit op zo’n ding gereden, maar het is zo makkelijk! De wegen zijn goed en leeg, dus perfect voor roadtrippin’. Op deze manier kom je op de mooiste plekjes waar gewoon geen toerist komt. En de hele dag rondrijden is helemaal niet erg, want onderweg kijk ik mijn ogen uit in kleine dorpjes waar iedereen naar je zwaait en de mensen die op de rijstvelden werken. Zelfs overvallen worden door een tropische regenbui terwijl je nog 20 km naar huis moet rijden en voorop de scooter de volle lading krijgt is niet erg :p Op vrijdag moeten we weer op Bali zijn waar we voor een paar dagen splitten omdat Roos nog even gaat hockeyen, daarna gaan we met zijn 2en Bali nog ontdekken.

Het enige kleine probleempje nu nog, is dat ik vanuit Delhi terug vlieg naar huis. En tja, dat het vanuit hier dus ongeveer onmogelijk blijkt om weer in Delhi te komen… Oei, daar had ik even niet aan gedacht toen ik van het Indiase subcontinent vertrok. Dus lieve mensen, zal zij ooit nog terugkeren naar huis? Dat horen jullie volgende keer!

Toedels

  • 20 Mei 2009 - 06:03

    Henk Lette:

    Zal zij ooit nog terugkeren naar huis...? Ja, toch? Ook al begrijp ik dat het moeilijk afscheid nemen wordt van het paradijs. Mooi om te lezen hoe je de verschillen in ontwikkeling beschrijft tussen Indonesië en India/ Nepal.
    Het is een heel avontuur, Nien, en geneiet er maar van, zoals wij van je verhalen.
    Groeten van ons hier (enne... tot spoedig..., toch?).

  • 20 Mei 2009 - 06:18

    Frank:

    Ik zou bijna jaloers worden op jullie ervaringen! Jouw /jullie belevenissen zijn weer vertaald in een prachtig reisverhaal. Complimenten.
    Groeten van Frank/Agnes/Tom/Loes.

  • 20 Mei 2009 - 07:19

    Jente:

    Wauwwauwwauw Nien! :D
    Ik wordt gruwelijk jaloers, vooral aangezien ik hier zit te ploeteren in m'n examens! (Komt helemaal goed overigens heur, ALS je de dag na de uitslag terugkomt hebben we gewoon positief bericht ;))
    Geniet nog even van de laatste maand!
    Zoen, ook een voor Roos.

  • 20 Mei 2009 - 07:53

    Franka:

    Wat een heerlijk idee dat mijn blonde vriendinnetjes samen Indonesië onveilig maken.
    Ik geniet nog steeds stilletjes van alle verhalen!

    Toch wil ik wel dat jullie beide naar huis terugkeren hoor.. ooit ;)

  • 20 Mei 2009 - 08:05

    Oma Ank:

    wat fijn,dat je zo geniet!en ik met je mee,want je schrijft zo geweldig boeiend !
    Jammer Nien,de dag dat jij thuis komt vertrekken wij naar Noorwegen,maar als we na drie weken terug zijn komen we gauw naar Wageningen hoor!
    groeten en liefs Ank.

  • 20 Mei 2009 - 08:56

    Myrthe:

    Heerlijk verhaal Nien, ik vind het vooral mooi hoe je die verschillen tussen Nepal en Indonesie beschrijft. Maar, het paradijs klinkt ook niet slecht;) Lieverds, geniet ervan, en ik denk tot snel? Beter kom je wel terug Nien, met wie moet ik anders thee/koffie leuten??

  • 20 Mei 2009 - 09:01

    Ria:

    Hoi Nienke,

    Leuk als er weer een mailtje komt en van die geweldige verhalen van jou te lezen. Wat maak je een boel mee. En de tijd vliegt om he? Geniet er nog even samen lekker van.

    hartelijke groet
    Ria

  • 20 Mei 2009 - 10:14

    Hanneke Fr.:

    Je weet 't spannend te brengen Nienke! Maar wat een heerlijk verhaal weer.

  • 20 Mei 2009 - 16:06

    Meik:

    Nienk!!!!
    Je MOET op tijd thuiskomen, die vrijdagavond, want ik ga dat weekend op familieweekend en die maandag voor 2 weken naar Amerikaaaaa :D!!!
    En ik heb een hele planning gemaakt om jou toch nog te kunnen zien dus moet je gewoon op tijd terug zijn :)
    Hihi, ook al vind je het volgens mij helemaal niet erg om nog even daar te zijn! Wat een heerlijk verhaal weer! Leuk om jou beschrijvingen van de verschillende landen te lezen!
    Als je thuis bent moet je me maar informeren waar ik het best heen kan als ik op vakantie wil richting die hoek!

    Ik mis je nog steeds, vooral die lekkere kopjes koffie/thee drinken en het kletsen altijd en alles! Het is nog steeds zo raar dat als we gaan stappen of afspreken met vriendinnen dat het er altijd maar een paar zijn! Binnenkort kan ik je er weer voor bellen :D

    Geniet nog heeeel veel daar en tot over een maandje dan!!
    Hoop echt dat je dan optijd terug bent op t vliegveld zodat ik je kan ophalen, heeeel hard knuffelen, en daarna na 2 weken pas weer als ik terug ben uit Amerika!

    Dikke kussen, ook voor Roosje!


  • 21 Mei 2009 - 13:44

    Hilly:

    Lieve Nien,

    Zij komt terug en nog op tijd ook! Fijn dat het gelukt is een betaalbare vlucht te boeken. Het moet ook paradijslijk zijn te worden onthaald op Schiphol door mensen die blij zijn dat je weer thuis komt! Maar geniet tot die tijd van het reizen en al het moois dat je onderweg ziet en meemaakt. Een knuffel voor jou en Roos, Hilly

  • 22 Mei 2009 - 18:20

    Es:

    Hahaha! wat een super leuk verhaal!
    En wat fijn dat jij en Rosy zo op een lijn liggen :)
    maar nien, kom maar wel terug! Ik was namelijk dit weekend in Maastricht en dat is ook alsof je op vakantie bent. Dus een mooie tussenweg tussen jouw reizen en het gewone leven, daar zit toch 'het europese vakantieleven in maastricht' :D?

    Zoen, Es


  • 28 Mei 2009 - 13:42

    Ans Oosterhuis:

    Wat een verhalen! Geweldig! Fijn dat het zo goed met je gaat. We zijn natuurlijk wel heel benieuwd hoe je weer in Delhi en dus thuis komt.
    Wat zal dat raar zijn om weer in Wageningen te zijn. Daar wil je vast nog niks van weten.

    Deby heeft regelmatig geprobeerd je een berichtje te sturen, maar dat is niet gelukt. Ik ben benieuwd of dit gaat lukken.

    Oja, nog bedankt voor je kaart. Hij hangt aan de muur naast de koelkast. We denken dus regelmatig aan je.

    Goede reis verder! Geniet met volle teugen!

    Liefs Ans en Ronald en de hartelijke groeten van Deby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

India & Nepal

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2009

Home, Home! Home? Home.

05 Juni 2009

Bali roadtrippin'

20 Mei 2009

Roos en Nien in paradise

04 Mei 2009

De Himalaya getrotseerd > op naar ABC!

20 April 2009

Happy 2066!
Nienke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 32310

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 20 December 2014

Stage EAWAG

11 Juli 2011 - 26 Januari 2012

Downunder

03 Januari 2009 - 19 Juni 2009

India & Nepal

Landen bezocht: