Images of India - Reisverslag uit Jaipur, India van Nienke Andriessen - WaarBenJij.nu Images of India - Reisverslag uit Jaipur, India van Nienke Andriessen - WaarBenJij.nu

Images of India

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

01 Februari 2009 | India, Jaipur

Ik wil jullie graag even meenemen naar hier, India, het land van geuren, kleuren en koeien overal. Een paar impressies:
Midden in de woestijn: een man in traditionele Rajasthani kleding, inclusief een enorme tulband, op een kameel, bellend met zijn mobieltje. Hoe mooi de combinatie tussen traditioneel en modern.
Overal langs de straat zijn piepkleine theestalletjes waar (voornamelijk) mannen in groepjes gezellig de dag bespreken onder het genot van een kopje chai.
Het enige dat ik niet leuk vind aan India is het gerochel overal. En dan bedoel ik ook overal en iedereen (vooral de mannen!). Tijdens een van mijn weekendtrips werd ik wakker gerocheld door mijn buurman in de kamer naast mij, wat je dwars door de muur kon horen. Gadver! Het is een gewoonte hier, op straat moet je soms opzij springen als iemand zijn mondinhoud voor je voeten spuugt.
Overal ligt afval. Zelfs op de meest desolate plekken (met uitzondering van de woestijn gelukkig) presteren de Indiers het om hun afval op straat te gooien. Zo zonde! De architecuur en gebouwen zijn prachtig, maar het neemt zoveel van de sfeer weg als eromheen iedereen zijn troep dumpt.
Als ik met een paar andere volunteers een paleis ofzo ga bezoeken komen er op zijn minst 3 mensen naar ons toe of ze een foto met ons mogen maken. Soms heb ik daar helemaal geen zin in, maar lach toch altijd maar even lief in de camera van de Indiers. Het is zo grappig dat ze gekomen zijn om een geweldig en bijzonder paleis te bezoeken en vervolgens een foto nemen van ons! Ik voel me soms net een celebrity. Net als als ik en een riksjaw zit en langs een andere riksjaw, volgepropt met schoolkinderen, rijd, die allemaal meteen beginnen te zwaaien en vragen hoe ik heet.
Opvallend: ’s ochtends lees ik hier de krant om een beetje op de hoogte te blijven van wat er in de wereld allemaal gebeurd. Toen ik daarna op internet de Nederlandse krant van dezelfde dag las, kwam ik geen enkel het zelfde bericht tegen. Zo zie je het verschil in wat landen en verschillende culturen belangrijk nieuws vinden. Erg leerzaam.

Ik ben hier al een maand! Het klinkt zo lang, maar voor mijn gevoel ben ik net aangekomen. Vooral als ik veel doe vliegt de tijd. Afgelopen week heb ik eigenlijk niet zoveel gedaan. En dat lui zijn is eigenlijk heel lekker. Als je in een land als India op vakantie bent probeer je in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk te zien. Maar als je er een tijdje woont, heb je ook echt de tijd om even stil te staan, niks te doen en gewoon het dagelijkse leven hier mee te maken. Een belangrijk verschil.
Zaterdag zijn 4 van de volunteers weggegaan, en nu zijn alleen nog ik en de 2 Canadese meisjes over. Zij gaan donderdag weg en dan woon ik hier een weekje alleen. Zal wel even wennen zijn na alle gezellige drukte hier in huis, maar er zijn nog genoeg boeken te lezen hier, dus ik vermaak me wel :p
Vandaag met zijn 3en naar een park geweest en gewoon lekker op het gras in de zon gechild. Grappig om mensen te kijken hier, maar mensen kijken vooral naar ons.
In the orphanage gaat het goed, een aantal kinderen kan niet lopen of staan en ik vind het belangrijk dat ze zich makkelijk voort kunnen bewegen, dus ben bezig ze probren te laten lopen. Het is mooi hoe je kunt zien dat sommigen vooruit gaan. :)

Hebben jullie de film Slumdog Millionaire al gezien? (Of is die niet in de Nederlands bioscopen?) Gaat over het leven in een Indiase sloppenwijk, en is erg controversieel hier. Ik heb hem nog niet gezien, maar het schijnt een aanrader te zijn.

Laat snel weer wat van me horen,
Zoen!

  • 01 Februari 2009 - 12:10

    Anouk:

    Hoi lieve Nienke!
    Mooi hoe je schrijft!:D Slumdog Millionaire is al wel een tijdje aan het draaien volgensmij, maar ik heb hem niet gezien! Ik ben benieuwd!
    Ik heb net je foto's bekeken, ook erg mooi!
    Dikke kus, Anouk

  • 01 Februari 2009 - 21:23

    Agnes:

    Lieve Nienke,

    Wat kan jij ontzettend mooi en goed ons deelgenoot maken, hetgeen jij allemaal meemaakt. Heerlijk om steeds jouw verhalen te lezen. Je bent nu een maand weg; wat gaat het allemaal snel.
    dikke kus. Agnes (ook namens Frank,Tom en Loes)

  • 02 Februari 2009 - 05:31

    Henk Lette:

    Hoi Nienke, mooie sfeertekeningen weer. Heel juist ook je opmerking dat het zo lekker is als je de tijd hebt om het allemaal op je in te laten werken, even de diepte in te gaan door te proberen te begrijpen wat er daar gebeurt. Leuk, hoor.
    Ik zit trouwens nog iets verder van je vandaan en ben (ook) benieuwd hoe het in Wageningen gaat.
    Ga lekker door zo met observeren, kinderen helpen en je te verbazen, en schrijf het allemaal maar op. Prima om te lezen.
    Groeten uit Huehuetenango (Guatemala).

  • 02 Februari 2009 - 13:53

    Anne Lycia:

    Nienke!
    Wat super je verhaal!
    Ik vind het zo knap wat je doet! En zo heel erg mooi!
    Mooie foto's ook! Heel leuk om te zien.
    Nu ga ik Slumdog zeker bekijken! Ik wilde al want het is een van de oscar favorieten, maar nu is ie natuurlijk alleen maar leuker door jou!
    Kus!

  • 03 Februari 2009 - 03:01

    Nien!:

    Ik ben fan :)!
    Hier ook al dat afval op straat , zo zonde, zelfs midden in het regenwoud vind je een hoop afval, echt onvoorstelbaar! Tot mails en je foto's zijn prachtig!
    (L)

  • 03 Februari 2009 - 03:01

    Roos:

    Ik ben fan :)!
    Hier ook al dat afval op straat , zo zonde, zelfs midden in het regenwoud vind je een hoop afval, echt onvoorstelbaar! Tot mails en je foto's zijn prachtig!
    (L)

  • 04 Februari 2009 - 12:41

    Jente:

    lieve zus,

    wat een prachtigt vehaaltje weer! :D
    kan me er nu helemaal een beeld van vormen!
    denk dat ik binnenkort papa & mama maar even meesleur naar Slumdog Millionaire, die willen ze nu vast ook zien!

    zoen!

  • 06 Februari 2009 - 11:18

    Marthe:

    Hee nien! Klinkt goed allemaal, wat omschrijf je het mooi! Ik heb laatst Slumdog millionaire gezien, erg heftige film.. Gek om te bedenken dat jij daar nu middenin zit haha. Heel veel plezier daar, maar dat zal wel lukken denk ik zo!
    liefs Marthe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Jaipur

India & Nepal

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2009

Home, Home! Home? Home.

05 Juni 2009

Bali roadtrippin'

20 Mei 2009

Roos en Nien in paradise

04 Mei 2009

De Himalaya getrotseerd > op naar ABC!

20 April 2009

Happy 2066!
Nienke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 32307

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 20 December 2014

Stage EAWAG

11 Juli 2011 - 26 Januari 2012

Downunder

03 Januari 2009 - 19 Juni 2009

India & Nepal

Landen bezocht: