Op stap met bekenden! - Reisverslag uit Jaipur, India van Nienke Andriessen - WaarBenJij.nu Op stap met bekenden! - Reisverslag uit Jaipur, India van Nienke Andriessen - WaarBenJij.nu

Op stap met bekenden!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

23 Februari 2009 | India, Jaipur

Vorige week donderdag kwamen dan eindelijk Eric, Dominique en Pascal (7) mij opzoeken hier in India. Het is gek om opeens weer bekende gezichten te zien hier, en Nederlands te praten! Maar het is nog precies net zo gezellig als altijd. Tot en met zaterdag hebben zij de bezienswaardigheden van Jaipur bekeken (die heb ik nu allemaal wel gezien) en ben ik gewoon gaan werken. ’s Avonds steeds samen gegeten. Ze hadden vanuit Nederland echte Nederlandse luizenshampoo meegenomen, dus daar heb ik de kiddo’s vrijdag maar mee behandeld, hopend dat dat eindelijk gaat werken. Beetje jammer dat ik toen de rest van de dag met een stelletje stinkende kinderen zat, want wauw, dat spul stinkt! Pascal had zelf vanuit NL zijn eigen speelgoed meegenomen om aan de kinderen in het weeshuis te geven, en ze vonden het geweldig om mee te spelen.
Ik heb afgelopen week ook een keertje chocola voor ze meegenomen, omdat ik gehoord had dat ze dat bijna nooit krijgen maar het heel lekker vinden. Nou, dat was een succes! Ik werd helemaal omver geduwd door de kinderen die een chocolaatje wilden. Zo leuk om ze te zien smullen :)

Op zondag zijn we met de taxi richting het Rathambore tijgersafaripark gegaan, waar we maandag, met hoge verwachtingen, in een soort open bus gingen met alle andere toeristen om tijgers te spotten. Nou, niet dus. Geen enkele tijger gezien, alleen een voetafdruk en wat veren van een kippetje dat hij had opgepeuzeld. :p Verder wel herten, verschillende soorten vogels, een jakhals, papegaaien en krokodillen, dus het was toch exotisch! Het park van een mix van droge, stoffige, grassige wegen, meren en soms verrassend groene, tropische bomen. Op een gegeven moment keken we uit over een meer, onder de strakblauwe lucht, met groene palmbomen en boven het meer vloog een ibis. In het meer een oude ruine van een lang vergaan paleis. Zo had ik me India voorgesteld!
In Jaipur hadden we kaartjes gekocht voor de trein op dinsdag. Dachten we. Toen de trein voor onze neus stond kwamen we erachter dat het waitinglist tickets waren en we dus niet mee mochten. Uiteindelijk nieuwe geregeld in de second class, midden tussen alle locals! Geweldig, dit is hoe je je voorsteld te reizen in India. Op het bagagerek, in een volle coupe met alle mensen die je aanstaren en een praatje proberen te maken. Op gegeven moment moesten we overstappen en op het station kwamen er wel 60 mensen om ons heen staan, gewoon om naar ons te kijken. Het hoort erbij, je kan hier gewoon niet over straat zonder dat er iemand naar je staart. Onderweg is het heerlijk om uit het raam te kijken, zo zie je de leukste dingen. Van kleine dorpjes tot poepende mensen.

In Agra hadden we een budget hostel met restaurant met uitzicht op de Taj Mahal! Eindelijk in het echt gezien! En dat viel niet tegen. Ik snap waarom het een van de wereldwonderen is. Hij is koninklijk, oogverblindend. Je wil er naar blijven kijken. En prachtig symmetrisch. We bleven zelf maar alle cliche anzichtkaart foto’s maken :p Het is eigenlijk een mausoleum voor de vrouw van een of andere maharadja, die blijkbaar een beetje grootheidswaanzin had. Ik ben zo blij dat ik er geweest ben! Ook nog het Agra fort bekeken en ’s avonds was er een soort kermis. Met overal lichtjes en verkopers, een optreden van een of t ander en een reuzenrad dat wij natuurlijk ook uitgeprobeerd hebben. Ging hard! Heb me kapot gelachen :) (zonder veiligheidshekje op 15 meter hoogte natuurlijk, op zijn Indiaas) Donderdag een paleis/moskee complex buiten Agra bezocht voordat we ’s avonds de trein (dit keer wel in de chair car klasse) naar Delhi hadden.
Delhi is veel viezer en drukker dan Jaipur. Het was wel even wennen toen ik daar aankwam. Het is ook geen mooie stad, dus een paar dagen hier vind ik genoeg. Wel heb ik echt door de meest geweldige straatjes gelopen, waar de gewone Indiers wonen in piepkleine huisjes. Daarvoor ben ik hier, om dat ook te zien. De mensen zijn zo aardig en zeggen allemaal gedag. Indrukwekkend wel. Verder hebben we het Red fort gezien, waar echt de meeste mensen tot nu toe me ons op de foto wilden. En er was een schoolklas van wel 50 kinderen die allemaal om me heen dromden om even mijn hand te schudden en “hello!” te zeggen. Ik viel bijna om door al het geduw, ik wist niet wat me overkwam! Nu weet ik pas echt hoe celebrity’s zich voelen. :p Helaas werden zaterdag Eric, Dominique en ik alledrie niet zo lekker. Wel nog even de moed gevonden om het Gandhi memorial te bezoeken, heel interessant! Je zag het plateau waarop Mahatma Gandhi is gecremeerd en het is heel bijzonder om te zien hoe de Indiers hem nog steeds eren. Je kunt merken dat hij een belangrijk persoon in de Indiase geschiedenis is geweest.
Op zondag had ik de trein om 6 uur ’s ochtends terug naar Jaipur, gek om dan opeens weer in je eentje te reizen na een week druk zijn met anderen.

Het kopen van een treinkaartje is hier een hele toer. Ik moest in Delhi mijn wachtlijst kaartje veranderen naar een goed ticket. Dat gaat zo: Je gaat naar the tourist office waar een paar mensen achter balies zitten. Maar helaas, er zat een scheurtje in mijn ticket, dus meneer wilde mij niet helpen, ik moest het eerst maar gaan plakken. Hoezo service? Daarna komt het gedoe van het juiste formulier op de juiste manier invullen, bleek dat er geen plek meer was op de trein van zaterdag. Dus ik mocht nog een dagje langer in Delhi blijven. Als je alles goed hebt gedaan en in de juiste volgorde geven ze dan eindelijk je kaartje. Zucht, de bureaucratie van India. Gelukkig weet ik nu hoe het moet, dus in het vervolg is het makkelijker!

Het is wel heel anders om opeens met een kind te reizen, heb ik gemerkt. Je moet voortdurend op hem letten, een handje vast houden en hij heeft geen broertje of zusje dus wil vaak een spelletje doen. En na 5 forten/moskeen heeft hij het ook wel weer gezien, wat ik heel goed begrijp, dat is natuurlijk helemaal genoeg voor zo’n kind. Het is grappig om te zien hoe goed hij het wel oppakt om in zo’n indrukwekkend land te zijn als India. Vaak vraag hij: “Waarom?” als hij iets ziet wat hij niet begrijpt. Toch schijnt hij niet veel moeite te hebben met aanpassen.

Vanochtend is er eindelijk een nieuwe volunteer aangekomen! Ashley, uit Ierland. Ze blijft maar een week, maar het is leuk om hier niet meer in mijn eentje te hoeven wonen. Ze praat heel snel, maar ik kan haar nog aardig bijhouden :p Helaas voel ik me nog steeds niet lekker, heb de reizigersziekte goed te pakken. Nouja, het moest er toch een keer van komen!

Check ook de nieuwe foto’s van afgelopen week en ook weer nieuwe van the orphanage. Geniet ervan! (Sorry voor de kwaliteit, ze zijn allemaal wazig, helaas heeft mijn camera besloten om vervelend te gaan doen...)

Tot snel!

  • 23 Februari 2009 - 09:00

    Dirk:

    Leuk verhaal Nien!:)
    Ik ben benieuwd naar dat wereldwonder! Hoe kwam het dat je met een kindje reisde trouwens?
    Succes met beter worden!:)
    Dirk

  • 23 Februari 2009 - 09:02

    Linde:

    Hee Nien, heel leuk om te lezen weer! Had gister al het een en ander gehoord van Hilly op de verjaardag van Bart en Ella. Hoop dat je je snel weer wat beter voelt! Liefs, Linde

  • 23 Februari 2009 - 11:10

    Jente:

    Hihi, deze verhalen komen me bekend voor van ons Skype-uurtje gister :D
    Maar nogsteeds niet beter dus? Good luck! :)
    Liefs, jezusje

  • 23 Februari 2009 - 13:19

    Mara:

    Heel lieve Nienke!

    Leuk om weer wat van je te horen! Liefs, Mara

  • 23 Februari 2009 - 13:23

    Frank:

    Hoi Nienke, Alweer een lezenswaardig reisverslag! Mooie ervaring. Ik las net een artikel over "de verborgen vallei"; de vallei van Ajabgarh. Anderhalf uur noordwaarts van Jaipur. Daar moet je geweest zijn, zegt men,ivm het echte authentieke van India.
    Zie ook: www.columbusmagazine.nl/india
    Nienke, tot de volgende keer.
    Frank.


  • 23 Februari 2009 - 14:52

    Marian:

    Hoi Nienke,

    Wat een leuk verhaal over je avonturen van de afgelopen week! Veel plezier met je nieuwe huisgenoot!

    Groetjes, Marian

  • 23 Februari 2009 - 15:33

    Ria:

    Hoi Nien, wat maak je een hoop mee meid. Ik moest zaterdagavond veel aan je denken, ben naar oscarwinnaar Slumdog Millionair geweest, Taj Mahal gezien, jij dus in het echt.

    liefs Ria

  • 23 Februari 2009 - 16:29

    Nien:

    Lieve lieve Nien,

    Ontzettend leuk om weer wat van je te horen! Je bent echt geweldige dingen aan het doen. Heel veel plezier nog, en hopelijk gaat het snel weer wat beter. ×××××××

  • 23 Februari 2009 - 17:12

    Annelies:

    Hoi Nienke, wat een geweldig verhaal weer. Jammer dat je ziekig bent geworden - hoop dat het snel overgaat! Hou je taai.

  • 23 Februari 2009 - 18:00

    Myrthe:

    Wauwie, eindelijk de Taj Mahal gezien, wel tof dat hij echt zo mooi is! Beterschap, en hoelang werk je nou eigenlijk nog in the orphanage?
    kus!

  • 23 Februari 2009 - 18:43

    Katrina:

    Hoi Nienke,
    Heel erg leuk reisverslag weer. Ik denk dat je de beelden en geuren en kleuren van India nu wel echt goed hebt kunnen opnemen! Ik hoop dat je snel weer beter bent. Een hele verantwoordelijkheid heb je eigenlijk nu je elke dag alleen voor de kinderen moet zorgen. Maar een geweldige ervaring.
    Hartelijke groeten!

  • 24 Februari 2009 - 07:59

    Dominique:

    Super leuk om je (herkenbare) verhalen te lezen! Ik hoop dat je je gauw weer beter voelt! Wij zijn ook nog niet beter (ben dus ook nog niet naar mijn werk). Zou het dan toch die milkshake van de McDonalds zijn geweest???? Veel plezier straks in het Noorden! Groetjes, Dominique, Eric en Pascal

  • 24 Februari 2009 - 17:09

    Trudi:

    Hoi Nien, Ben onder de in druk van al je verhalen. Zorg goed voor jezelf. groetjes

  • 26 Februari 2009 - 20:01

    Hanneke Fr. :

    ha nienke,fijn weer wat van je te lezen.hoop dat je weer beter bent !en ja die shampoo stinkt echt,nou maar hopen dat de luizen wat langer wegblijven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Jaipur

India & Nepal

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2009

Home, Home! Home? Home.

05 Juni 2009

Bali roadtrippin'

20 Mei 2009

Roos en Nien in paradise

04 Mei 2009

De Himalaya getrotseerd > op naar ABC!

20 April 2009

Happy 2066!
Nienke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 32306

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 20 December 2014

Stage EAWAG

11 Juli 2011 - 26 Januari 2012

Downunder

03 Januari 2009 - 19 Juni 2009

India & Nepal

Landen bezocht: