Mediteren - Reisverslag uit Delhi, India van Nienke Andriessen - WaarBenJij.nu Mediteren - Reisverslag uit Delhi, India van Nienke Andriessen - WaarBenJij.nu

Mediteren

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

22 Maart 2009 | India, Delhi

Lieve mensen, daar ben ik weer!
Het lesgeven is na de moeizame start wel steeds beter gegaan en we kwamen er echt in na een tijdje. Het is gewoon een kwestie van je lessen goed plannen van te voren en we hadden geluk dat we papieren hadden waar precies in stond wat we ze moesten leren. (Heel erg nodig voor het computer gedeelte, ik heb er zelf ook veel van geleerd, ik weet nu zelfs hoe powerpoint werkt.. :p) Toch is het wel moeilijk om ze allemaal hun aandacht erbij te laten houden, want er zijn maar 2 computers voor 10 meiden. Ze moeten dus heel lang wachten op hun beurt en dat is voor sommigen nogal moeilijk.. Ik ben blij dat we met zijn 2en lesgaven daar, ik weet niet of ik het in mijn eentje had gekunt. Lesgeven is geloof ik niet helemaal mijn ding, maar het is wel een fantastische ervaring! Het is tof om te merken hoe snel die meiden aan je gewend raken, de laaste dag dat ik daar werkte kreeg ik een zelfgemaakt cadeautje en gaven ze me allemaal hun adres, en ik heb belooft dat ik ze allemaal een brief zou sturen :) Het is fijn om te weten dat Jody daar nog 6 weken blijft dus dat ze in elk geval door kunnen gaan met de lessen.
We zijn vorig weekend naar Amritstar geweest, waar de Golden Temple (de balngrijkste tempel van het Sikh-geloof) is. Heel vroeg vertrokken op zaterdag, zodat we in de middag er waren en ook nog de border-closing ceremony konden zien. Amritstar ligt namelijk heel dicht bij de Pakistaanse grens en elke dag kun je daar zien hoe de soldaten het hek dicht doen voor de nacht. Nou, dat is echt een van de raarste dingen die ik hier heb gezien! Aan de Indiase kant zat de tribune propvol met allemaal kleurige mensen, aan de Pakistaanse kant zaten maar heel weinig mensen die er allemaal hetzelfde uitzagen in sobere kleuren. Wij hadden geluk, want als vrouwelijke buitenlanders mochten we helemaal vooraan zitten, op de VIP plekken :) Er was een man met een microfoon die het publiek helemaal zat op te zwepen en iedereen juichen: ”Hindustan zindabad!” (lang leve Hindustan! (= India)). Toch vond ik het wel een beetje dubbel. Dat verschil tussen de Indiase en Pakistaanse kant, en dan al die Indiers die voor hun land juichen. Het leek eigenlijk alsof ze het tegen de Pakistanen schreeuwden omdat je weet dat die twee landen elkaar haten. Mijn Indiase burvrouw zei: ”Pakistan, no good neighbors, see what they did in Mumbai!”. Dan denk ik eigenlijk ‘Get over it’ maar de Indiers nemen alles aan om de Pakistanen zwart te maken.
De ceremonie zelf was hilarisch. De soldaten die voorbij kwamen met allerlei gekke huppeltjes en loopjes warbij ze hun voeten tot aan hun hoofd optilden. Het was net een gek toneelstukje :p Daarna was het dringen, want iedereen wilde op de foto met ’Het Hek’. En dan komt er weer zoiets opvallends van de Indiase cultuur kijken.: de vrouwen mogen eerst. Net als dat de vrouwen voraan mogen zitten en ook in de bus krijgen vrouwen meestal een zitplek. Hoewel veel vrouwen hier huisvrouw zijn, ongeschoold, en de hele dag binnen zitten, weten de mannen wel dat ze niet zonder hun vrouw kunnen en worden gewaardeerd. Dat is in veel landen wel anders.
De volgende ochtend zijn we met zonsopgang naar de Golden Temple gegaan, waar het toen ook al super super druk was. Er staat daar zegmaar 24/7 een rij van 2 uur om er echt in te gaan, dus zijn alleen in het complex geweest en het van buiten gezien. Kun je uren naar kijken trouwens, al die mensen die in het heilige meer erom heen baden, bidden en praten. In het Sikhisme is elk geloof welkom en bij het complex zijn gigantische gebouwen waar je gratis kunt eten en slapen. Helaas was het al vol toen wij kwamen, ze hebben namelijk een speciaal stuk voor buitenlanders, zou leuk geweest zijn. Amritstar verder is niks, een saaie lelijke stad dus we waren blij toen de bus weer ging. (die er overigs op de terugweg 9 uur over deed.. :s)

Op woensdagochtend ben ik naar McLeod Ganj gegaan om een 2-daagse meditatiecursus te doen. Zat ik in een guesthouse voor wel 175 roepies (minder dan 3 Euri) per nacht! Mijn eerste echte keer alleen op pad eigenlijk, maar McLeod Ganj is echt een gezellig klein backpackers dorpje waar altijd wel iemand is om mee te praten. Zo kwam ik een uur nadat ik aan was gekomen al 2 jongens tegen die we van het weekend in Amritsar ook al tegen waren gekomen, dus daar heb ik mee op getrokken en elke avond kom je wel iemand tegen om mee te eten.
De meditiatiecursus: Het complex lag in een klein dorpje boven McLeod heel stil, midden in het bos. Alles was perfect geregeld en met een groep van ong. 20 heel verschillende mensen zaten we in de ‘Main Gompa’ (meditatiehal). Onze teacher was een super aardige non, die ons ontettend veel heel verteld over het Buddhisme en alle dingen die te maken hebben met mediteren. Ze was echt inspirerend. De cursus was een goede afwisseling tussen teachings en meditatie, want beginnen met mediteren is echt zo moeiljik! Ik weet dat het een tijdje duurt en moet blijven oefenen om je mind onder controle te krijgen, maar wauw, wat denk ik veel zeg! Misschien merk je dat pas als je probeert om alleen op je adem te concentreren. We hebben in de 2 dagen verschillende soorten meditatie gedaan (walking meditation, analysing meditation, mantra, visulisation enz.), om alles een beetje uit te proberen, maar ook over Buddhistische onderwerpen gediscusseerd en vragen gesteld. Ik vond het ontzettend inspirerend. “Buddhism is all about no harm.” Waarom is niet iedereen op deze wereld Buddhist? In de meeste aspecten ervan kan ik me wel vinden, niet in allemaal. Maar meditatie is wel iets voor mij denk ik. Het is wel moeilijk, maar eigenlijk ook heel lekker om even nergens aan te denken. Toch vind ik het ook wel heel lekker om soms juist wel te denken :p Ik ga proberen om meditation zelf ook eens op te pakken, maar het hoeft voor mij nog niet heel heftig elke dag. Dat is misschien meer iets voor later.

Gisterochtend om 6 uur ben ik weggegaan uit McLeod, vond ik eigenlijk wel jammer, had het er erg naar mijn zin. Heb de hele dag gereisd: taxi, wachten, bus, wachten, trein, wachten enz. Was uiteindelijk om 10 uur moe hier in Delhi, waar ik nu ben. Is weer even een verschil met het koele Himachal Pradesh, hier is het belachelijk warm. Ben dus gevlucht hier naar het internetcafe :p Vanavond heb ik de nachttrein naar Varanasi, de heilige stad aan de Ganges.
Tot de volgende keer, Hakuna Matata.

  • 22 Maart 2009 - 08:20

    Hanneke Fr.:

    wat een prachtig verhaal weer!en wat een reizen,ik ga zo naar Apeldoorn! Kijk verder en laat ons in je verhalen meereizen.

  • 22 Maart 2009 - 11:13

    Maartje:

    Hee Nienke!
    Wat een mooie verhalen weer, wauw! Dat mediteren klinkt echt heel erg vet, dat ga ik dan misschien ook wel een keertje proberen hihi.
    Heel erg veel plezier verder!:)

  • 22 Maart 2009 - 12:12

    Marian:

    Hoi Nienke,

    Wat een mooi verhaal schrijf je weer! en wat maak je veel mee!
    Geniet ervan!

    Groetjes, Marian

  • 22 Maart 2009 - 13:16

    Es:

    Jeetje, geweldig Nien!
    Ik kan me het soms gewoon niet voorstellen dat jij daar nu zo anders wakker word en zo ondernemend bezig bent! Dat is namelijk echt ongelofelijk. Ben je niet moe?

    Nouja, dit is natuurlijk een beetje raar! Maar ik ben echt heel enthousiast ik vind het echt heel stoer!

    Wij mediteren nu ook op school, ik vind het heel moeilijk en het lukt mij niet. Jou wel?
    Hoe mediteer je, lopend, liggen, zittend, bewegend?
    Ik vind bewegend het fijnst. Alhoewel het moeilijk is je niet op de beweging te concentreren!

    Maar Nien, echt, geniet!
    ZOEN :) Voor de leukste Nienemien die ik ken!

  • 22 Maart 2009 - 13:56

    Meik:

    Gaaaf nienk, al die dingen die je daar aan't ondernemen bent! Je komt volgens mij totaal anders terug, ik ben benieuwd!
    Wil je mij dan ook leren mediteren? Kunnen we snachts na t uitgaan eerst pizzabroodjes eten, dan mediteren, dan slapen, sochtends lekker uitbrak ontbijtjes maken (beschuitjes met aardbeien ;)) en dan weer mediteren! Lijkt me gaaf!

    Geniet ervan schat,
    xxx

  • 22 Maart 2009 - 15:29

    Anouk:

    wauw dat mediteren klinkt cool, echt iet voor jou!
    Ik vroeg me af: ben je niet die kleine hoeveelheid kleren in je backpack een beetje zat? dat kan ik me zo voorstellen. Ik dacht eraan doordat ik zat te bedenken wat voorn kleren je aan moet met mediteren. Maar dat zijn vast je gewone kleren :p hahaha vet cool allemaal Nienke! ENNNN je bent bijna jarig!
    Dikke zoen! Anouk

  • 22 Maart 2009 - 16:15

    Henk Lette:

    Goh, Nienke, je bent lekker bezig, zeg! Mooi inzicht geef je over de gebruiken en de sfeer in India en geweldig te zien hoe dat allemaal op je overkomt. Uiteenlopende ervaringen ook, van het lesgeven in computerprogramma's tot mediteren. We volgen je verhalen met veel aandacht en hopen altijd weer op meer.
    Geniet er maar weer lekker van. Groeten van ons, Henk Lette

  • 23 Maart 2009 - 06:38

    Agnes:

    Hoi Nienke,

    Weer een prachtig verhaal. Complimenten dat je alles zo goed en mooi kunt verwoorden!
    Groetjes van ons 4-en en..we verheugen ons nu al op de zomervakantie!

  • 23 Maart 2009 - 09:35

    Trudi:

    Hoi Nienke, Wat doe jij veel ervaring op. Geweldig en leuk om te lezen. groetjes

  • 24 Maart 2009 - 09:57

    Katelijn:

    aaaa nien, weer geweldig om te lezen :) Je klinkt (door de meditatie?) zo rustig en bedachtzaam .. ! Echt stoer :D

    ben benieuwd hoe je je verjaardag viert daar!

    Liefs Kat


  • 27 Maart 2009 - 07:36

    Marian:

    Hoi Nienke,

    Alvast van harte proficiat met je verjaardag! Wat ga je die dag doen? Veel plezier en tot horens!

    Groetjes, Marian, Daan, Carlijn en Mirthe!

  • 29 Maart 2009 - 11:17

    Loes,Frank,Agnes&Tom:

    hoi Nienke,
    van harte gefeliciteerd
    met je verjaardag!
    Frank hoorde net van je
    moeder dat je nu in de dierentuin van Darjeeling bent.
    Veel plezier vandaag!
    liefs

  • 29 Maart 2009 - 11:17

    Loes,Frank,Agnes&Tom:

    hoi Nienke,
    van harte gefeliciteerd
    met je verjaardag!
    Frank hoorde net van je
    moeder dat je nu in de dierentuin van Darjeeling bent.
    Veel plezier vandaag!
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Delhi

India & Nepal

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2009

Home, Home! Home? Home.

05 Juni 2009

Bali roadtrippin'

20 Mei 2009

Roos en Nien in paradise

04 Mei 2009

De Himalaya getrotseerd > op naar ABC!

20 April 2009

Happy 2066!
Nienke

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 32303

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 20 December 2014

Stage EAWAG

11 Juli 2011 - 26 Januari 2012

Downunder

03 Januari 2009 - 19 Juni 2009

India & Nepal

Landen bezocht: